۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۵۸۳۵۸۷
مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی کار عنوان کردند؛

برنامه‌ وزیر پیشنهادی با اسناد بالا دستی منطبق نیست| شریعتمداری در مبارزه با فساد قاطع است

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی برای وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی نظرات خود را در صحن علنی مجلس بیان کردند.
شریعتمداری

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، چند نفر از وکلای ملت عصر امروز شنبه پنجم آبان ماه سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان دلایل مخالفت و موافقت خود را با محمد شریعتمداری جهت تصدی پست وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی اعلام کردند.

مشروح نقطه نظرات نمایندگان مخالف و موافق شریعتمداری به شرح ذیل است:

۴۸ درصد برنامه‌های شریعتمداری با اسناد بالادستی منطبق نیست

ولی ملکی، نماینده مشکین شهر در مخالفت با محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهاد تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: آقای شریعتمداری فرد اخلاق مداری است که از مجلس هفتم وی را می‌شناسم. 

وی ادامه داد: شریعتمداری و آقای کرباسیان چند وقت پیش در کمیسیون صنایع مجلس حضور داشتند و گفتند که اقتصاد بیمار کشور را درمان می‌کنیم. البته این اتفاق به دلیل شرایطی که در کشور ایجاد شد، نیفتاد.

نماینده مشکین شهر در مجلس با بیان اینکه باید در زمان جنگ همه آرایش جنگی به خود بگیرند، افزود: مجلس در چند وقت اخیر به دلیل عملکرد ضعیف چند وزیر آنها را استیضاح و برکنار کرده است. اما در دنیا اینگونه نیست وقتی یک وزیر یا یک مدیری اشتباه می‌کند یا استعفا می‌دهد، عذرخواهی می‌کند. در کشور ما این موضوع نهادینه نشده است.

ملکی با اعلام اینکه 48 درصد برنامه‌های پیشنهادی آقای شریعتمداری با اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز، برنامه ششم و بودجه سالیانه منطبق نیست، گفت: آقای شریعتمداری باید بگوید برای خانواده‌هایی که با 150 هزار تومان زندگی می‌کنند و در اسناد بالادستی برای آنها تمهیداتی اندیشیده شده است، چه برنامه‌ای دارد، گرچه بنده برنامه‌ای در این زمینه ندیدم.

وی تصریح کرد: تمام مدیران و افرادی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی می‌شوند تا رأی اعتماد اخذ کنند باید وسیله اندازه‌گیری به ما بدهند و الگویی نیز برای رسیدن به اهداف برنامه تدوین شده ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: نامه‌هایی که وزرا و یا معاون رئیس‌جمهور به ما می‌دهند به این دلیل است که با ما رودربایستی دارند. در عمل هیچ کدام از آنها به دلیل اینکه بودجه‌ای برای آن تعریف نشده و یا ردیف استخدامی ندارد عملیاتی نمی‌شود.

ملکی با بیان اینکه بخشی از اقتصاد کشور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط می‌شود، عنوان کرد: آقای شریعتمداری چرا بنگاه‌های شستا جز پتروشیمی‌های آن کارایی لازم ندارد و برنامه شما برای شستا اصلاً چیست؟

وی با بیان اینکه تغییر مدیران اقتصادی کشور امروز تبدیل به معضلی شده است، ادامه داد: عمر مفید مدیریت در کشور ما دو سال است. در سال اول مدیر وقتش برای رسیدگی به امور قبلی صرف می‌شود و در سال دوم نیز که باید پاسخگو باشد، کنار گذاشته می‌شود. وزیر پیشنهادی باید بگوید برای این معضل چه برنامه‌ای دارد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با خطاب قرار دادن وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده 28 سال است که با کارگر طرف حساب هستم مشخص کنید، درباره قانون کار که مشکلاتی دارد، چکار می‌خواهید بکنید. 80 هزار واحد تولیدی صنعتی و بنگاه اقتصادی ما نیمه تمام هستند، بهتر نبود به تدریج اینها را ساماندهی کنیم؟

ملکی با تأکید براینکه در بعد بنگاه‌داری و اقتصادمداری امروز دچار مشکلاتی هستیم،گفت: آقای شریعتمداری شما با نرخ تسعیر ارز که از سه هزار و 500 تومان به 15 هزار تومان رسیده است، چکار می‌خواهید کنید آن فردی که می‌خواهد ماشین آلات را با سه برابر قیمت وارد کند برای او چه کار می‌توانید کنید.

وی با بیان اینکه در واگذاری‌ها نیز خیانت‌هایی صورت گرفته است، اظهار داشت: به طور مثال به فردی در دشت مغان مجوزی داده شده است که آب تولید کند که این موضوع سرنوشت دشت مغان را به هپکو و آلومینیوم گره می‌زند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: درآمدهای غیرنفتی ما 25 میلیارد دلار است که 12 هزار میلیارد آن مختص به پتروشیمی‌ها است. باید محاسبه کنیم که چه مقدار از این درآمد وارد کشور شده و چه مقدار وارد نشده است، این نیز بخشی به آقای شریعتمداری مربوط است که باید بگوید چه برنامه ای دارد.

شریعتمداری فردی با قاطعیت در مقابله با فساد است

روح‌الله بابایی، نماینده مردم بوئین‌زهرا در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای شریعتمداری فردی مومن، ولایی و انسانی پاکدست است که از پیروزی انقلاب اسلامی به بعد در مسئولیت‌های مختلف مورد وثوق بوده و با چالش‌های اجتماعی از نزدیک آشنا است.

وی افزود: آقای شریعتمداری فردی با قاطعیت در مقابله با فساد است و می‌تواند با فساد سازمان یافته مقابله کند. نمونه این کار هم برملا کردن فساد صورت گرفته در ثبت سفارش خودرو در زمان وزیر قبل بود.

نماینده مردم بوئین‌زهرا با بیان اینکه امروز موضوع صندوق‌های بازنشستگی به یکی از تهدیدات اجتماعی تبدیل شده گفت: آقای شریعتمداری برنامه‌هایی برای کاهش تصدی‌گیری و مداخلات ذینفعان در این صندوق‌ها دارد.

وی بیکاری را یکی از معضلات جدی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: وزیرکار در بهترین حالت می‌تواند بین دستگاه‌ها هماهنگی ایجاد کند تا ظرفیت لازم برای ایجاد شغل به وجود آید. مباحث فنی و حرفه‌ای و آموختن مهارت‌ها بهترین مسیر برای ایجاد اشتغال پایدار و رشد اقتصادی کشور است که آقای شریعتمداری توانایی انجام این کار را دارد.

بابایی ادامه داد: در حوزه رفاه اجتماعی همه می‌دانند، بیش از نیمی از جمعیت کشو رما مرتبط با سازمان تامین اجتماعی هستند. شریعتمداری می‌تواند در ایجاد رفاه و نشاط اجتماعی اقدامات موثری انجام دهد.

نماینده مردم بوئین‌زهرا در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش معاونت نظارت مجلس با بیش از 50 درصد برنامه‌های آقای شریعتمداری با برنامه‌های بالادستی نظام مطابقت دارد.

شریعتمداری چریک جنگ اقتصادی است

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در موافقت با محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در جنگ اقتصاد هستیم و باید برای این جنگ سرباز اقتصادی تربیت کنیم اما در شرایط کنونی نیاز به چریک اقتصادی داریم. آقای شریعتمداری چریک جنگ اقتصادی هستند.

وی افزود: سوابق وزارتخانه‌ای و مدیریتی ایشان برای همه مشخص است، حضور ایشان در وزارت کار در شرایطی که دشمن تمام توان خود را برای در تنگنا قرار دادن ما صرف می‌کند، می‌تواند، موثر باشد.

نماینده مردم رشت با بیان اینکه ما در حوزه تعاون و رفاه با چالش جدی روبرو هستیم، عنوان کرد: بیکاری، سهم تعاون، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی و رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه است که در این حوزه سیاست‌‌های کلی نظام 36 تکلیف را برای وزارت کار معین کرده و آقای شریعتمداری برای عملیاتی شدن آنها برنامه ارائه کردند که براساس بررسی‌های ما با اسناد بالادستی نظام تطابق دارد.

وی با اشاره به محورهای اصلی برنامه شریعتمداری گفت: تنظیم روابط کار، گسترش امور فرهنگی و اجتماعی، از جمله موارد اعلامی ایشان در برنامه‌هایشان است.

جعفرزاده با بیان اینکه آقای شریعتمداری در حوزه مقابله با تحریم‌ها  هم برنامه دارد، عنوان کرد: 8 ماه است که هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی شکل نگرفته و شورای حقوق و دستمزد هم نتوانسته تشکیل جلسه دهد زیرا وزارت کار وزیر نداشته است. انسجام دولتی در شرایط کنونی باید محکمتر از گذشته باشد ما با تصویب قانون بازنشستگی موجب شدیم، بسیاری از مسئولان و مدیران کنار بروند و حالا باید کمک کنیم تا ساختار دولت شکل بگیرد تا دولت بتواند خدمت کند.

وی با اشاره به هجمه‌های اخیر علیه وزرای معرفی شده به مجلس گفت: معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات هم اکنون نامه‌ای را در صحن مجلس پخش کردند که همه موارد گفته شده علیه شریعتمداری را خلاف دانسته و در آن نامه آورده شده بود که استارت مقابله با تخلف در ثبت سفارش خودرو توسط خود آقای شریعتمداری زده شده است.

وجود فساد در تخصیص ارز از نتایج مدیریت نادرست «شریعتمداری» در وزارت صمت است

شهاب نادری نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگرچه برای شخصیت حقیقی اقای شریعتمداری احترام بسیاری قائلم اما از آنجا که روستایی و عشایری هستم باید نظرات خود را بازگو کنم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور بیان داشت: چرا با وجود جوانان نخبه و فرهیخته با درجات علمی، نتوانستید تمایلات خود به نیروی جوان که همیشه در صحبت‌های خود مطرح می‌کنید و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، نشان دهید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: زندگینامه شریعتمداری، او را به عنوان سیاستمدار معرفی می‌کند، آیا یک سیاستمدار می‌تواند با مدرک مدیریت بازرگانی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اداره کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شریعتمداری اگر وزیر کارآمدی بود چرا از وزارت صمت استعفا داد، اظهار کرد: در صورتی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناکارآمد است چرا برای این وزارت معرفی شده است.

نادری ادامه داد: شریعتمداری فردی است که نمایندگان در ماه‌های اخیر به دنبال استیضاح وی بودند اما او در هیچ یک از جلسات شرکت نکرد، آیا می‌توان به فردی که به قانون احترام نمی‌گذارد، اعتماد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: اگرچه شریعتمداری در زمان وزارت خود در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت توانست فساد بزرگی را کشف کند اما آیا با تمام حلقه‌های فساد در وزارتخانه خود برخورد کرد، چرا پاسخگوی استیضاح نمایندگان نبود.

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی کوتاهی‌های شریعتمداری در مسند وزارت صمت یادآور شد: عدم کنترل و مدیریت بازار، افزایش قیمت کالاها، عدم تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی، وجود فساد و رانت در تخصیص ارز و هدررفت بیت‌المال از جمله نتایج مدیریت نادرست وی در وزارت صمت است.

وی خطاب به شریعتمداری گفت: با مطالعه جزوه 33 صفحه‌ای شما متوجه شدم شما می‌خواهید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدیدی راه‌اندازی کنید به گونه‌ای که انگار در گذشته چنین وزارتخانه‌ای وجود نداشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم بهانه خوبی برای همگی شده است، اضافه  کرد: در بررسی‌ها تأمین اجتماعی مهمترین موانع رونق معرفی می‌گردد اما شما آن را فرصت می‌دانید.

نادری با بیان اینکه کاش آقای شریعتمداری تشکل‌های انتصاباتی را به انتخاباتی بدل کند، گفت: در روز ملی صادرات از کاهش ارزش پول ملی ابراز خوشحالی کردید و گفتید بسیاری از کشورها خودخواسته برای رونق صادرات، ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند، شما مشاوران خوبی ندارید چرا که این کشورها در ابتدا رفاه کامل را برای مردم خود فراهم می‌کنند سپس ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به شریعتمداری اظهار کرد: شما با فرصت جمعیتی خوبی روبرو هستید، نیروی جوان، کارآمد و تحصیلکرده امروز یکی از فرصت‌ها است که اگر به درستی استفاده نشود با کاهش رشد جمعیت در آینده جامعه وارد سن پیری می‌شود.

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امروز با بحران بیکاری روبرو هستیم و باید از آقای شریعتمداری پرسید در وزارت صنعت، معدن و تجارت چه رویکردی برای تولید اشتغال داشتید./۸۵۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات